193662843 189108105 287583908

10 tipp a hatékony delegáláshoz

Mi a delegálás?

A delegálás az a cselekedet, amikor feladatokat és kezdeményezéseket más csapattagokra ruházol át. Lehet, hogy azért delegálsz munkát, hogy egyenletesebben oszlasd el a felelősséget, vagy mert a feladat vagy kezdeményezés jobban illeszkedik egy másik csapattag prioritásaihoz, készségeihez vagy érdeklődéséhez.

Miért fontos a delegálás?

A munka delegálása két fő okból fontos: a személyes hatékonyság maximalizálása és annak megmutatása, hogy bízol a csapatodban. A csapat együtt erősebb, mint az egyén – hatékony delegálással többet érhettek el együtt, mint egyedül. A sikeres delegálás segít elkerülni a kiégést és a túlterhelést is. Nem a te dolgod az összes munkát elvégezni. Menedzserként az a felelősséged, hogy lásd az összképet és a megfelelő feladatokat a megfelelő emberekre bízd. A delegálási készségek fejlesztése arról szól, hogy megértsd az egyes kezdeményezések kívánt eredményeités a munkát a csapattagok különböző készségei alapján oszd szét.

Mikor delegálj?

Nincs egyetlen egyszerű forgatókönyv arra, mikor kell delegálni a munkát. Általánosságban kérdezd meg magadtól a következő kérdéseket, hogy eldöntsd, érdemes-e delegálni ezt a munkát:

– Ez a munka jobban illeszkedik egy másik csapattag prioritásaihoz?

– Van valaki más, aki rendelkezik a szükséges információval és kontextussal a munka elvégzéséhez?

– Ez a munka lehetőség a másik számára, hogy fejlődjön és új készségeket szerezzen?

– Ez a munka a jövőben ismétlődhet?

– Van időm hatékonyan delegálni ezt a munkát, beleértve a másik személy képzését, kérdéseik megválaszolását és munkájuk felülvizsgálatát?

– Ezt a feladatot nekem személyesen kell elvégeznem (mert nagy hatású vagy üzletkritikus)?

– A kudarc befolyásolná a projekt sikerét?

– Van időnk újra elvégezni a munkát, ha szükséges?

Nem kell minden kérdésre igennel válaszolnod a delegáláshoz. De ezeknek a kérdéseknek a megválaszolása segít azonosítani, mely munkák a legalkalmasabbak a delegálásra.

10 tipp a delegáláshoz

1.  Azonosítsd a delegálandó munkát

   Nem minden munkát lehet delegálni. Néhány munka stratégiai vagy üzletkritikus és személyes figyelmet igényel. Mielőtt elkezdenéd a munkát delegálni, értékeld a munka fontosságát és a delegálás következményeit.

2.  Gyakorold az elengedést

   A delegálás nehéz lehet az első alkalommal menedzserek és vezetők számára, mert fontos munkát bíznak mások kezébe. Gyakorold a kisebb feladatok átruházását, mielőtt nagyobb projektekkel próbálkoznál.

3.  Tisztázd a prioritásokat

   A feladatok prioritásának és nehézségének megértése megkönnyíti a delegálást. A legjobb módja annak, hogy tisztázd a prioritásokat, ha a munkát a csapat és a vállalat céljaihoz kapcsolod.

4.  Ismerd meg a csapattagok erősségeit

   A hatékony delegálás két elemből áll: olyan munkát delegálsz, amelyhez a csapattagok készségei illenek és lehetőségeket adsz nekik új készségek fejlesztésére.

5.  Adj kontextust és útmutatást

   Amikor átruházol egy feladatot, biztosítsd, hogy a személy, aki átveszi a feladatot, sikeres legyen. Ez magában foglalja az útmutatást, a határidőt, a munka részleteit és a kívánt eredményt.

6.  Fektess be a képzésbe

   Lehet, hogy van olyan munka, amit senki más nem tud elvégezni, csak te. De ahelyett, hogy mindig te végeznéd el ezt a munkát, érdemes inkább kiképezni a csapattagokat, hogy ők is el tudják végezni a jövőben.

7.  Prioritásként kezeld a kommunikációt és a visszajelzést

   A munkadelegálás kiváló lehetőség a kétirányú visszajelzésre és kommunikációra. Biztosítsd, hogy a feladatot átvevő személy tudjon kapcsolatba lépni veled kérdéseivel  és rendszeresen tartsatok megbeszéléseket a részletek áttekintéséhez.

8.  Az eredményekre fókuszálj

   A cél az, hogy a csapattag elvégezze a munkát, nem feltétlenül úgy, ahogy te tennéd. Adj nekik teret, hogy saját módszerükkel dolgozzanak.

9.  Bízz, de ellenőrizd

   Miután delegáltad a munkát, lépj hátra  és adj teret a csapattagnak. Időnként ellenőrizd, hogy szükségük van-e további támogatásra, de mutasd meg, hogy bízol bennük.

10.  Adj elismerést, amikor a munka elkészül

   Győződj meg róla, hogy a csapattag, aki elvégezte a munkát, megkapja az elismerést. Ez motiválja és segít megőrizni a csapatmorált.

Honnan tudod, hogy túl sokat vállalsz magadra?

Itt egy egyszerű teszt: Ha hirtelen egy hét szabadságra mennél, haladna tovább a csapatod munkája nélküled is? Ha a válaszod “nem” vagy “nem tudom”, akkor valószínűleg túl sok mindent próbálsz magadra vállalni. Ahhoz, hogy jó vezetővé válj, meg kell tanulnod, hogyan bízd másokra a feladatokat. Vedd fontóra még az alábbi extra tippeket a hatékonyabb delegálás érdekében:

  •  Kezdd azzal, hogy elmagyarázod, miért fontos a munka. Amikor a csapattagok nem értik, miért kell valamit megcsinálniuk, kevésbé fognak törődni vele. Ha viszont elmondod nekik, miért fontos a feladat, hogyan illeszkedik a nagy képbeés miért izgalmas lehetőség számukra, akkor sokkal jobban fognak lelkesedni érte.
  •  Találd meg az egyensúlyt a bevonódásodban. Fontos, hogy támogasd a csapatodat, de nem szabad túlzottan beleavatkoznod a munkájukba. Ha túl sokat ellenőrzöd őket, az mikromenedzselésnek tűnhet. Ha viszont túl keveset vagy jelen, lemaradhatsz a fontos visszajelzésekről. Beszéld meg velük, milyen gyakran szeretnének visszajelzést kapni.

forrás : Asana