193662843 189108105 287583908

Kövesd őket és az emberek téged fognak majd követni

Ezen a Földön kétféle ember létezik: a vezetők és követőik. Már az ókorban is követték az emberek a vezetőket, és lázadtak az uralkodók ellen és azok a civilizációk maradtak fenn, amelyeket nagyszerű vezetők vezettek. Az igazi vezetők képesek a status quo-n túlra tekinteni és új lehetőségeket elképzelni. Ez a látásmód lehetővé teszi számukra, hogy meglássák a lehetőségeket ott, ahol mások csak problémákat látnak. Ez a tulajdonság különbözteti meg a vezetőket a követőktől.

John C. Maxwell “A vezetés 21 megcáfolhatatlan törvénye” című könyve átfogó útmutató a hatékony vezetéshez, ezért ezt az összefoglalót akkor hallgasd meg, ha te magad vezető vagy és még jobb szeretnél lenni vagy ha vezetővé szeretnél válni.  Maxwell 21 olyan alapelvet vázol fel, amelyek a sikeres vezetés alapját képezik, és olyan fogalmakra terjednek ki, mint a befolyásolás, a jellem, a csapatmunka, az időzítés és a felhatalmazás. A könyvben a szerző végig hangsúlyozza, hogy a vezetés nem csupán címekről vagy pozíciókról szól, hanem abban a képességben gyökerezik, hogy valaki képes pozitívan hatni másokra. Hangsúlyozza a folyamatos növekedés és a személyes fejlődés fontosságát a feltörekvő vezetők számára.

Érdemes a szem előtt tartani  a következő négy gondolatot:

1. A törvények megtanulhatók. Egyeseket könnyebb megérteni, másokat könnyebb alkalmazni, de mindegyik elsajátítható.

2. A törvények önmagukban is megállják a helyüket. Bár mindegyik törvény kiegészíti az összes többit, nincs szükséged egyikre sem ahhoz, hogy megtanulj egy másikat.

3. Ezek a törvények a vezetés alapját képezik. Más szóval, ha vezetővé akarsz válni, nem pusztán tanulni kell őket, hanem gyakorolni és megfelelően alkalmazni.

4. Ezek a törvények nem mondanak ellent egymásnak, és halmozó erővel bírnak, azaz bármelyikük segít neked, de minél többet tanulsz meg belőlük, annál jobb vezető leszel.

Nézzük a 21 törvényt:

1. szabály: A fedél törvénye: a vezetői képességek határozzák meg az ember hatékonysági szintjét.

Képzeljünk el egy 1-től 10-ig terjedő skálát, ahol az 1 a vezetői képességek legalacsonyabb szintjét, a 10 pedig a legmagasabbat jelenti. Ha a vezetői képességed 4-es szinten van, akkor a vezetői hatékonyságod és a céljaid elérése ezen a szinten lesz korlátozva (a 4-es “fedél”). Nem számít, milyen keményen dolgozol, vagy milyen nagyszerűek az ötleteid, nem leszel képes túllépni ezt a hatékonysági szintet, amíg nem javítasz a vezetői képességeiden.
Ez a vezetői képességeken való javítás magába foglalhatja a tudás megszerzését, új vezetési technikák elsajátítását, a kommunikációs készségeid csiszolását és a személyes fejlődésen való folyamatos munkát. Továbbá A siker magasabb szintjének elérése érdekében egy szervezetnek be kell fektetnie a vezetésfejlesztésbe, és biztosítania kell, hogy vezetői folyamatosan emeljék “fedelüket”. A jó hír : a vezetői képességek idővel fejleszthetők és javíthatók.

2. szabály: A befolyás törvénye: A vezetés valódi mércéje nem a munkakör vagy a pozíció; az a lényeg, hogy mennyire tudsz másokat inspirálni és pozitívan hatni rájuk. Más szóval, a vezetés lényege, hogy jó példakép vagy és segítesz másoknak, függetlenül attól, hogy hol vagy egy csoportban vagy szervezetben.

Meg kell érteni a különbséget az irányítás és a vezetés között. Sokan azt gondolják, hogy ezek a dolgok egy és ugyanazok, és azt is gondolják, hogy a jó menedzserek egyben jó vezetők is.

Ez azonban nem így van. A vezetők inspirálják, motiválják és befolyásolják az embereket. A menedzserek viszont gondoskodnak arról, hogy a műveletek zökkenőmentesen működjenek.

3. szabály: A folyamat törvénye

Nagyszerű vezetővé válni időbe és erőfeszítésbe kerül. Olyan, mintha egy növényt nevelnénk. Tanulni kell, gyakorolni, és folyamatosan fejlődni. Nem egyik napról a másikra leszel vezető, hanem napról napra folyamatosan.

4. szabály: A navigáció törvénye

A vezetőknek olyanoknak kell lenniük, mint egy térkép vagy GPS azon emberek számára, akiket vezet. Meg kell tervezniük és ki kell találniuk, hogy hová menjen a csoport, hogyan jutnak el oda és ezt világosan kell kommunikálni.  Kicsit olyan ez, mintha egy hajó kapitánya lennél – ismerned kell az irányt, és mindenkit irányítanod kell, hogy elérje a célját. Érd el, hogy a kulcsfontosságú munkatársak elfogadják ezt a javasolt irányt. Természetesen lesznek problémák és akadályok az út során, ezért ügyelj arra, hogy rendszeresen felülvizsgáld a már megtett utat.

5. szabály: Értékadás törvénye

A jó vezetők jobbá teszik a dolgokat a körülöttük lévő emberek számára. Segítenek és támogatnak másokat, boldogabbá és sikeresebbé teszik az őket. A vezetők olyanok, mint azok az emberek, akik valami pluszt adnak hozzá a világhoz. A leghasznosabb módja ennek az, hogy ténylegesen megismerjük az általunk vezetett embereket, megismerjük a preferenciájukat, a  céljaikat, reményeiket és álmaikat, majd kitaláljuk, mit tehetünk, hogy hogy segítsük őket abban, hogy eljussanak oda, ahová el kell jutniuk.

6. szabály: A szilárd talaj törvénye: a bizalom a vezetés alapja.

Ahhoz, hogy valaki  jó vezető legyen, az embereinek bízniuk kell benne. És amikor az emberek bíznak a vezetőben, képesek hegyeket mozgatnak érte és követni fogják. Ez fordítva is működik: feltétlenül szükséges, hogy te mint vezető, teljes mértékben megbízz a követőidben. Az őszinteség, az ígéretek betartása és a megbízhatóság fontos a vezetők számára, mert ezek bizalmat építenek, ami a vezetéshez elengedhetetlenül fontos. Továbbá a jó vezetők elismerik a hibáikat, és azt teszik, ami a legjobb a követőiknek és a szervezetnek, mindkettőt a személyes céljaik elé helyezik.

7. szabály: A tisztelet törvénye

 Ha vezetőként azt akarod, hogy mások kövessenek téged és hallgassanak az útmutatásodra, akkor tisztelniük kell téged. Tehát ahhoz, hogy vezető legyél, fontos, hogy kiérdemeld azok tiszteletét, akiket vezetni akarsz, el kell érned,  hogy az emberek felnézzenek rád.

8. szabály: Az intuíció törvénye: A vezetők éleslátással értékelik a helyzeteket.
A vezetők rendelkeznek egy különleges képességgel, az intuícióval, amely segít nekik jó döntéseket hozni. Kicsit olyan, mintha lenne egy szuperhős érzékük, ami segít megérteni, hogy mi történik, még akkor is, ha az nem nyilvánvaló. Már azelőtt felismerik a helyzetet, mielőtt ismernék a statisztika adatokat vagy elolvasnák a jelentéseket. Maxwell szerint ez tapasztalattal és idővel fejleszthető.

9. szabály: A mágnesesség törvénye: aki vagy, azt vonzod magadhoz.

Gondolj magadra úgy, mint egy mágnesre. Az emberek, akiket magad köré vonzol, gyakran hasonlítanak ahhoz, amilyen ember vagy. Tehát, ha barátságos és pozitív vagy, akkor valószínűleg barátságos és pozitív embereket fogsz vonzani. Jó vezetőnek lenni azt jelenti, hogy olyan embernek kell lenned, amilyet te magad is szeretnél a csapatodban látni, mert az emberek, akiket vezetni szeretnél, gyakran olyanok, mint te. Ezért “ha egy szervezetet akarsz fejleszteni, akkor fejleszd a vezetőt” és “ha vonzani akarsz jobb embereket, válj olyanná, amilyet vonzani szeretnél”.

10. szabály: A kapcsolat törvénye

Mielőtt rávehetnéd az embereket, hogy veled dolgozzanak vagy segítsenek neked, kapcsolatot kell teremtened velük. Ez olyan, mint a barátkozás. A vezetők úgy építenek kötődést másokhoz, hogy törődnek az érzéseikkel, éreztetik, hogy megértik őket és megmutatják, hogy valóban segíteni akarnak.

11. szabály: A belső kör törvénye: A vezető potenciálját a belső köre határozza meg.

Egy vezető csak annyira erős, mint a hozzá legközelebb álló emberek, például a legjobb barátai vagy a legmegbízhatóbb tanácsadói. A belső köröd olyan, mint a szuperhősök csapata, és nagy hatással vannak arra, hogy mit tudsz elérni. A jó vezetők tehát bölcsen választják meg a belső körüket, olyan embereket választanak, akik támogatják a céljaikat és erős vezetői potenciállal rendelkeznek, hogy távollétében kezeljék az aktuális ügyeket.

12. szabály:. A felhatalmazás törvénye

Sok vezető bizonytalan és nem meri kiadni a hatalmat a saját kezéből. Emiatt mikromenedzselni kezdenek, és megakadályozzák, hogy a csapattagok kezdeményezőek legyenek és fejlesszék saját képességeiket. Végső soron ez csökkenti a termelékenységet és elfojtja a kreativitást.

A jó vezetők magabiztosak, és nem félnek hagyni, hogy a többiek kiteljesedjenek a munkájuk során. Hisznek a munkatársaik képességeiben, és lehetőséget adnak nekik, hogy fontos szerepeket és felelősséget vállaljanak.

13. szabály: A kép törvénye: Az emberek azt teszik, amit látnak.

Az emberek gyakran lemásolják azoknak a vezetőknek a viselkedését és tetteit, akikre felnéznek. Ez olyan, mint amikor utánzol valakit, akit csodálsz. Ezért ha jó vezető szeretnél lenni,  akkor jó példát kell mutatnod a beosztottjaidnak, megmutatva nekik, hogyan kell helyesen cselekedni. A vezetők a tetteikkel vezetnek, nem csak a szavaikkal.

14. szabály: A hitelesség törvénye

Számos tanulmány kimutatta: amikor a követők eldöntik, hogy követnek-e valakit, akkor annak a személynek a hitelessége és a feddhetetlensége a döntő tényező.

A jó vezetők tehát először bizalmat és kapcsolatot építenek ki a csapattagokkal, és utána könnyebb mindenkit lelkesíteni a közös célért vagy jövőképért.

 Íme néhány egyszerű lépés, hogy megbízható vezető légy:

  • Az információk legyenek átláthatók és nyíltak. Győződj meg róla, hogy a csapatod tudja, min dolgozik, és az miért fontos.
  • Másodszor, tartsd be az ígéreteid és  a határidőket. Ha azt mondod, hogy megteszel valamit, akkor tartsd is be.
  • Végül pedig mutass őszinte érdeklődést és törődést a csapattagjai iránt. Ismerd meg őket emberként, ne csak alkalmazottként.

15. szabály: A győzelem törvénye:

A jó vezetők mindig keresik a sikert, a győzelem módját, még akkor is, ha kihívásokkal vagy akadályokkal szembesülnek. Nem adják fel egykönnyen, és megoldást találnak a problémákra. Kicsit olyan ez, mint egy sportcsapatban – a vezető nem adja fel, és mindenkit arra inspirál, hogy folytassa, bármi történjék is. Viszont A győzelem nem magányos erőfeszítés, hanem csapatmunka. Az egységes jövőkép biztosítja, hogy a csapatban mindenki ugyanazon cél érdekében dolgozik. Egységes jövőkép nélkül a csapattagok gyorsan megosztottá válnak, és ahelyett, hogy együtt dolgoznának, a saját személyes céljaikon kezdenek el dolgozni  vagy pont egymás ellen kezdenek el dolgozni. A készségek sokfélesége biztosítja, hogy a csapat minden tagja valami egyedit hozzon a csapatba. A legfontosabb, hogy mindenki erősségeit kihasználjuk.

16. szabály: A Nagy Mo törvénye: a lendület a vezető legjobb barátja.

A lendület segít a siker elérésében, mert a dolgokat a megfelelő irányba tereli, mint egy lefelé guruló hógolyó. A lendület generálása azért fontos, mert ez arra ösztönzi a követőidet, hogy többet érjenek el. A lendületet olyan ember tudja megteremteni,  akinek van víziója, aki össze tud állítani egy jó csapatot, és motiválni tud másokat. Ha a vezető azt keresi, hogy őt ki motiválhatja, akkor a szervezet bajban van.

17. szabály: A prioritások törvénye

A vezetők olyanok, mint egy zenekar karmesterei, akik gondoskodnak arról, hogy a terv minden része a megfelelő időben álljon össze a siker érdekében. A fontossági sorrend felállításához mindig tudnia kell, hogy mely tevékenységek hoznak a legtöbb hasznot, és mely feladatokat kell elvégeznie. Ebben segít a “80/20” illetve a három R ( Requirement, Return, és Reward) szabály használata.. Ez utóbbi szabály arra késztet bennünket, hogy megkérdezzük a következőket: “mit kell nekem tennem, amit senki sem tud vagy nem szabadna megtennie helyettem?”. Van-e valaki, akire átruházhatom ezt a feladatot, aki képes hasonló megtérülést elérni, mint én? És milyen feladatok vezetnek a legnagyobb elégedettséghez?

18. szabály: Az áldozathozatal törvénye

A vezetőknek néha áldozatokat kell hozniuk, ami azt jelenti, hogy rövid távon le kell mondaniuk valamiről, amit szeretnek vagy akarnak, hogy hosszú távon valami nagyobb vagy jobb dolgot érjenek el. Lesznek olyan időszakok, amikor fel kell áldoznia az idejét és az energiáját olyan feladatokra, amelyek semmi pluszt nem adnak. A szerző hozzáteszi: Ha a személyes haszonszerzés vagy elismerés miatt törekszel a vezetésre, akkor valójában nem vagy minőségi vezető.

19. szabály: Az időzítés törvénye

A vezetők megértik, hogy nem csak az számít, hogy mit teszel vagy hová akarsz menni, hanem az is, hogy mikor teszed. Az időzítés olyan, mint tudni, hogy mikor van a megfelelő pillanat a cselekvésre. Pontosan úgy, mint szörfözés közben elkapni egy hullámot, vagy a megfelelő időben elmondani egy viccet. A vezetők odafigyelnek arra, hogy mikor a legjobb döntéseket hozni vagy valami újba belekezdeni. Valamint Vannak pillanatok, amikor csak pihenni kell és semmit sem kell tenni; és vannak olyanok, amikor egy jó vezető hiányában a vállalatok egyetlen éjszaka alatt összeomolhatnak.

20. szabály: A robbanásszerű növekedés törvénye

Bár a technológia sajnos még mindig nem áll rendelkezésre ahhoz, hogy a nagyszerű vezetők klónozhassák magukat, a know-how megtalálta a módját hogy a vezetők kétféleképpen is segíthessék csoportjuk vagy szervezetük növekedését. Először is, azáltal, hogy vezetik és inspirálják az őket követő embereket, nagyobbá és erősebbé tehetik a csoportot. Ez olyan, mintha több embert vennének fel egy csapatba. Másodszor, a vezetők segíthetnek új vezetőket létrehozni a csoporton belül. Ezek az új vezetők aztán saját csapataikat vezethetik, megsokszorozva a csoport hatását. Mintha magokat ültetnénk, amelyekből több növény nő ki. A vezetők tehát választhatnak, hogy vagy a követők vezetésével növelik a növekedést, vagy az új vezetők vezetésével és fejlesztésével sokszorozzák a növekedést.

21. szabály: Az örökség törvénye: Egy vezető valódi értékét az határozza meg, hogy mit hagy hátra.

A jó vezetők arra összpontosítanak, hogy segítsenek másoknak a sikerben, és Örökséget építenek azáltal, hogy a következő generációt képzik és mentorálják, biztosítva, hogy pozitív befolyásuk tovább folytatódjon. Egy vezető hatása tehát azokon az embereken keresztül él tovább, akiket segített fejleszteni és inspirálni.

Végső összefoglaló

Ha vezetővé – sőt, jobb vezetővé – akarsz válni, akkor ezzel a könyvvel kell kezdened, mivel értékes meglátásokkal és gyakorlati tanácsokkal szolgál azon egyének és szervezetek számára, akik fejleszteni szeretnék vezetői képességeiket és tartós pozitív hatást kívánnak elérni.

Ha szeretnéd megismerni az agilis vezető ismérveit, akkor ajánlom az erről szóló könyvösszefoglalómat is, amit itt érsz el a többi könyvösszefoglalót pedig ezen a linken